تبلیغات
سایت گردشگری آستارا و تالشان - مطالب هفته چهارم اسفند 1396

پایگاه اطلاع رسانی سایت گردشگری آستارا و تالشان

فرماندار شهرستان آستارا در جمع خبرنگاران: تخلفات مالی مسکن مهر آستارا بالای 13 میلیارد تومان است

یونس رنجکش شامگاه شنبه در نشست مشترک با خبرنگاران خبرگزاری‌ها، مطبوعات محلی و فعالان فضای مجازی در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار کرد: با راه‌اندازی خانه مطبوعات و ایجاد شغل‌های صنفی در حوزه رسانه این شهرستان موافق بوده و از آن حمایت می‌کنم.
http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1396/12/13/13961213000231_Test_PhotoH.jpg

وی با بیان اینکه خبرنگاران شهرستان آستارا در قالب طرح‌های بوم‌گردی می‌توانند صاحب مسکن و در کنار آن واحدهای بوم‌گردی شوند تصریح کرد: تسهیلات خوبی در حوزه ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاها با هدف جذب گردشگر و توسعه اقتصاد روستامحور از سوی دولت پیش‌بینی شده و در حال پرداخت است.  

فرماندار شهرستان آستارا با اشاره به زدوبندهای صورت‌گرفته در مسکن مهر این شهرستان این پروژه را یک چالش بسیار بزرگ برای شهرستان آستارا دانست و خاطرنشان کرد: براساس آخرین تحقیقات صورت‌گرفته حجم سوء‌استفاده‌ها و تخلفات مالی در این پروژه، بالای 13 میلیارد تومان بوده است.  

رنجکش با تأکید براینکه برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان آستارا از قدرت ریسک‌پذیری بالایی برخوردار نیستند، بیان کرد: اگر بخواهیم به مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نمره بدهیم باید گفت که مدیران کم‌تحرک با قدرت ریسک‌پذیری پایین نمره ضعیفی از فرمانداری کسب می‌کنند. 

وی ضمن قدردانی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی شهرستان آستارا جهت پوشش اخبار این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر در رسانه‌های دیداری، مکتوب و غیرمکتوب بیان کرد: از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فعالان فضای مجازی انتظار داریم مشکلات و چالش موجود در شهرستان آستارا را برجسته کنند. 

فرماندار شهرستان آستارا تخلیه بار در بارانداز راه‌آهن بین‌المللی آستارا-آستارا، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی سد لاستیکی روی رودخانه ملاهادی را از اقدامات مهم عمرانی در سال جاری دانست و افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سد لاستیکی رودخانه ملاهادی تا پایان سال 97 آماده بهره‌برداری می‌شود.  

به گزارش فارس، در مراسم مذکور خبرنگارن خبرگزاری‌های ایرنا، صداوسیما، فارس، تسنیم، ایسنا، مهر، ایلنا، شبستان، مدیران مسئول نشریات محلی و تعدادی از فعالان فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی شهرستان آستارا توسط فرماندار این شهرستان موردتجلیل قرار گرفتند.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

عید نوروز

عید نوروز جشن باستانی ایرانیان...

یکی از جشن های باستانی ایرانی جشن عید نوروز می باشد که به همین مناسبت به تشریح تاریخچه ای از این عید باستانی در ادامه می پردازیم.عید نوروز

عید نوروز

جشن همتای واژه (عید) در زبان های ایرانی (جشن) یا (یسن) است. از ریشه YAZ به معنای ستایش، نیایش و پرستش؛ (ایزد) به معنای ستایش شده و نیایش شده نیز از همین ریشه است. (جشن) واژه ای ایرانی، مذهبی و بسیار کهن است.

این واژه که باری گران از معناها و سنت های ویژه ایرانی را بر دوش دارد، در اصل عبارت بوده است از برپایی مراسم نیایش و سپاس به مناسبت رخداد یک پیروزی، یک واقعه اجتماعی یا یک معجره آسمانی که سودی برای اجتماع داشته باشد. مردم به هنگام برپایی بزرگداشت گردهم جمع می آمدند و خدای را با مراسم ویژه مذهبی نیایش می کردند، و این نیایش و سپاس همه ساله به عنوان قدرشناسی از موهبتی که از سوی خداوند ارزانی شده بود تکرار می گردید.

این مراسم با رقص های مذهبی و سرود و موسیقی نیز همراه بوده است. آن چنان توده هایی از آتش برپا می داشتند و در کنار آن صدها و هزارها اسب و گاو و گوسفند قربانی می کردند. آن گاه سهمی از قربانی به آتش داده می شد و باقیمانده آن میان مستمندان و نیایشگران پخش می گردید و با همین گوشت قربانی سور و مهمانی برگزار می شد. همین جشن ها در دوره های مختلف زندگانی اقوام ایرانی، آغاز سال را اعلام می کردند.

 

تاریخچه نوروز

بنیاد عید نوروز 

جشن عید نوروز
این جشن از کهن ترین جشن های ایرانی است که پژوهشگران بنیاد آن را هند و ایرانی ندانسته اند، بلکه با قید احتمال آن را به اقوام بومی نجد ایران پیش از مهاجرت و آریاییان، منسوب می دانند. همچنین دو جشن مهرگان و نوروز از طریق سومریان به بین النهرین راه یافته و در آنجا دو جشن (ازدواج مقدس) و (اکیتو) را پدید آورده که بعدها در بین النهرین این هر دو جشن به صورت جشنی واحد در آغاز سال نو برگزار گردیده، ولی در نجد ایران همچنان تا دوره اسلامی به صورت دو جشن مستقل بر قرار مانده است. بنابراین سه جشن «نوروز»، «مهرگان» و «سده» بیشتر در زمره اعیاد ملی ایرانی قرار می گیرند تا جشن های مذهبی.
 

سفره هفت سین

نوروز نماد رستاخیز حیات


نوروز و فروهر
ماه فروردین به فـَرَوَهرها و یا فروشی ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی می شود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می اید و پس از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می گردد. در عقاید باستانی تر، ایرانیان تنها قهرمانان را دارای فروهر می دانستند، اما بعدها پرهیزگاران نیز از این موهبت بهره مند می شوند. آنان سالی یکبار برای دیدار بازماندگانشان به خانه های خویش فرود می آیند و ورود آنان برکت را به همراه خواهد داشت، آن زمان که خانه را پاکیزه و درخشنده ببینند. ولی چنانچه آن را آشفته در هم و پاکیزه نشده بیابند برکت برای آن نخواسته ، آن را رها می کنند. حضور فروهرها از طلیعه فروردین و نوروز آغاز می شود و تا دهم فروردین و به روایتی تا نوزدهم آن ادامه می یابد از این جهت مراسم آتش افروزی بر بالای بام ها انجام می پذیرفته تا راه خانه ها را به فروهرها نشان دهند.

آداب نوروز

نوروز در گذشته

نوروز کوچک و نوروز بزرگ
عنوان نوروز در فرهنگ ایرانی به دو روز تعلق داشته است. یکی روز اول فروردین، که خورشید به برج حمل می رسد و به آن نوروز کوچک یا (عامه) می گویند و دیگری نوروز بزرگ یا (نوروز خاصه) است که روز خرداد از ماه فروردین است. گفته اند :نوروز سالروز آفرینش جهان و انسان است و نوروز بزرگ روزی است که در آن جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسم های نیکو گذاشت، و گفت خدای تعالی شما را خلق کرده است. باید که به آب های پاکیزه تن را بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر خدا مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.

نوروز و آب
همه نیکی ها چون از ابرکران (عالم اعلی) به گیتی آید، به خرداد روز آید. باشد که همه روز آید، اما آن روز بیش آید. پیداست اگر آن روز بر تن جامه ای نیکو بدارند. و بوی خوش بویند و مروای نیک تفأ ل کنند و... آن سال نیکویی بدیشان رسد و بدی را از ایشان دور می سازد. از آنجا که نوروز در آغاز فصل بارش باران های بهاری قرار دارد می توان ردپای اردویسور اناهید را نیز در آن یافت. اردویسور اناهید الهه آب است. اوست که به فرمان اورمزد از آسمان باران، برف و تگرگ را فرو می باراند. سبب این که ایرانیان در نوروز غسل می کنند آن است که این روز به الهه آب تعلق دارد. از این رو، مردم در این روز هنگام سپیده دم از خواب برمی خیزند و با آب قنات و حوض خود را می شویند و گاهی نیز آب جاری بر خود از راه تبرک و دفع آفات می ریزند. و در این روز مردم به یکدیگر آب می پاشند و درباره سبب این کار برخی گفته اند علت آن است که در کشور ایران دیرگاهی باران نبارید و سپس ناگهان سخت ببارید و مردم به آن باران تبرک جستند و از آن آب به یکدیگر پاشیدند و این کار همچنان در ایران مرسوم بماند.

نوروز پیروز
نوروز همچنین نمادی است از پیروزی نیکی بر بدی. از همین رو آیین نیایش رپیثون در نوروز برگزار می شود. (رپیثون ) سرور گرمای نیمروز و ماه های تابستان است. با یورش دیو زمستان به زمین رپیثون به زیر زمین فرو می رود تا با گرم نگاهداشتن آب های زیرزمینی، گیاهان و ریشه درختان را از مرگ نجات بخشد. بازگشت سالانه او در بهار نمادی است از پیروزی نهایی خیر بر شر، به همین مناسبت جشن و نیایشی ویژه در مراسم نوروزی به ایزد مذکور تعلق داشته است.

نوروز و سلیمان
در روایات ایرانی آمده است که چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد سلطنت از دست او بیرون رفت. اما پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را بازیافت و پادشاهی و فرماندهی به او بازگشت و مرغان به دور او گرد آمدند، و ایرانیان گفتند:نوروز آمد.

نوروز روز دین و روز پادشاهی
در ماه فروردین، روز خرداد، فریدون جهان را تقسیم کرد. روم را به «سلم»، ترکستان را به «تور» و ایرانشهر را به «ایرج» داد، کیخسرو و سیاوشان را به لهراسب سپرد، زردشت دین مزدیسنان را از اورمزد پذیرفت و کی گشتاسپ شاه دین را از زردشت و در این روز پشوتن رواج دین خواهد کرد. و نیز روایت شده است که کوروش پس از پیروزی بر بابل، پسر خود کمبوجیه را در جشن نوروز گموک بابلی به عنوان پادشاه بین النهرین معرفی کرد. 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo